Sabtu, 10 Julai 2010

Mereka Ini Hanya Seperti Layang-Layang - Ghapur


“Mereka ini hanya seperti layang-layang. Siapa yang pegang tali terajunya?,” tanya Ghapur di Parlimen ketika membahaskan titah ucapan DYMM Yang Di Pertuan Agong di sidang Parlimen tahun 2009.

PERUMPAMAAN Ahli Parlimen Kalabakan bahawa perlantikan Anak Negeri Sabah menerajui Ketua Jabatan Persekutuan di Sabah bagaikan permainan layang-layang oleh Kerajaan Persekutuan.

Tegas Ghapur, apa ertinya memberikan jawatan tersebut hanya untuk mengaburi mata rakyat Sabah sedangkan pada dasarnya mereka yang dilantik tidak langsung mempunyai kuasa eksekutif atau kuasa mutlak untuk melicinkan pembangunan di Sabah.

“Apa guna semua ini? Dulu ada Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPPS). Bila mansuhkan JPPS, Kerajaan tubuh Jabatan Pembangunan Negeri (SDO) dan lantik rakyat Sabah sebagai Pengarah SDO. Tapi apa guna jika tidak langsung mempunyai kuasa untuk meluluskan projek kerana semua kena rujuk kepada Federal,” ujar Ghapur yang merujuk kepada Matusin Sunsang yang hanya mempunyai kuasa untuk meluluskan projek RM50,000 sahaja.

Lebih malang lagi kata Ghapur,SDO diletakkan di bawah pengawasan Unit Penyelarasan dan Perlaksanaan (UPP), Jabatan Perdana Menteri dan langsung tidak mempunyai locus standi untuk membelanjakan peruntukan atau meluluskan projek pembangunan tanpa merujuk kepada UPP.

“Mana peruntukan RM1 billion yang dijanjikan? Satu apa pun tidak nampak?,” kata Ghapur lagi sambil membidas menteri kabinet yang lebih suka duduk di Pejabat yang berhawa dingin daripada melawat Sabah yang ketinggalan dan mundur serba-serbi.

Begitu juga dengan Pegawai Kewangan Persekutuan, Haji Yusof Serangit yang kata Ghapur, tidak langsung mempunyai kuasa kerana terajunya dipegang oleh Kerajaan Persekutuan. - Sumber www.sabahkini.net

Tiada ulasan: