Rabu, 14 Julai 2010

Rakyat Sabah Sokong Isu Jawatan Di Jabatan Persekutuan.

JONNYBONE KURUM Sekarang ini sudah sampai masanya kerajaan pusat beri kita peluang untuk mengurus tadbir negeri kita sendiri,apa lagi mereka sangsi dan ragu-ragu, parti Umno majoriti juga di sini, kalau begitu mereka pun tak percaya dengan pemimpin Umno Sabah,negeri Sabah yang mempunyai landskap budaya yang berbeza, geografi yang luas, parti kompenan yang ramai, jadi yang tahu sangat dengan keadaan ini adalah orang kita.

IBRAHIM HAJI PUDIN Kelayakan dah ada,pengalaman pun dah cukup,memang dah layak mengikut ranking negeri Sabah. Ingat tak Jawatan Pengarah Penerangan Sabah, dipangku selama beberapa tahun oleh anak watan Sabah, kemudian dihantar pula Pengarah yang rankingnya baru naik, sampai Sabah si Pengarah tu sendiri sedar diri dan undur diri, sebab dia tahu orang Sabah jauh lebih layak darinya. Bila dirujuk di Puterajaya tidak adapun Pemimpin Utama kita yang cadangkan namanya, akhirnya terlantik juga sianak Sabah jadi Pengarah kerana dia memang layak menjadi Pengarah.


AWANG PUASA JAMBUL Wajar dan patut di bagi ruang dan peluang anak-anak tempatan menjawat Ketua-Ketua Jabatan Persekutuan , sebagai contoh penjawat Timbalan Pengarah dalam satu jabatan umpamanya disandang oleh anak tempatan lebih 10 tahun dalam jawatan itu .....apa tidak cukupkah pengalaman baginya?

TONY MINGGIR Saya melihat perkara ini bukan sentimen tetapi tuntuan hak yang seharusnya tidak timbul lagi sekiranya pemimpin pusat mendengar keluhan dan rayuan rakyat Sabah sejak sekian lama.
Amalan ‘Rundingan dari dalam’ nampaknya tidak mendatangkan sebarang kesan positif ke arah yang kita harapkan.Oleh itu, media massa harus memainkan peranan tanpa prejudis untuk menyedarkan rakyat Sabah keseluruhannya mengenai perkara ini supaya Kerajaan Persekutuan memberi tindak balas mengikut apa yang rakyat kehendaki.

NOORTAIP SUHAILI Banyak benda kalau nak komen, bukan setakat limpahan Ketua Jabatan dari Semenanjung malah pegawai pelbagai pangkat juga dilimpahi dari Semenanjung. Ada kalanya seolah-olah negeri ini tempat melambak para pegawai yang kurang dikehendaki di Semenanjung. Sebaliknya, ada kalanya negeri ini tempat melantik pekerja baru atau tugasan untuk kenaikan pangkat.

Untuk mendengar keluhan ini pemimpin perlu mengawasi JPA,SPA,SPP dan lain-lain pihak berkuasa penyelaras dan pengambilan pekerja awam agar memasukkan kaedah outonomi bagi negeri-negeri Borneo ini dalam sebarang perlantikan.

Kadang kala pihak-pihak yang berkenaan tidak dapat dipengaruhi oleh dasar negara malah malah lebih niat untuk mengujudkan peluang mengikut negeri, daerah, kaum, bangsa, agama dan politik.Siapa yang membuat keputusan akan dipengaruhi kepentingan tertentu.Kebanyakan keputusan tidak semestinya mengambil kira sokongan pemimpin parti yang memerintah.

Tiada ulasan: